Opettajille taattava toimintaresurssit

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:lla on mielenkiintoinen ehdokkaille suunnattu kuntapäättäjätesti. Täytän testin ja roolikseni valitsen kahden koululaisen vanhemman, joka lähestyy asiaa taloudelliselta näkökulmalta. Poimin muutamia kysymyksiä esille.

Ryhmäkoot ja oppiminen

Kuntapäättäjätesti vetää  mutkia suoraksi. Ensimmäinen kysymys sijoittaa ryhmäkoot samaan kategoriaan kuin opetustuntien karsiminen. Hiljattain julkaistiin tutkimus, jonka mukaan ryhmäkoolla ei ole löydetty yhteyttä selkeää yhteyttä oppimiseen (Luokkakoko, 11/2017). Jälleen kuntapäättäjien tulee miettiä millä keinoilla oikeat tulokset saavutetaan parhaiten.

Kuunnellaan asiantuntijoita, pidetään erityisopettajat

Poliittiset valinnat tulisi suorittaa enemmän asiantuntijoiden kuin enemmistön tai eturyhmien mielihalujen mukaan.  Totuus tulee kentältä. Helsingissä on pula erityisopettajista, joka pitäisi ratkaista koulutuksen ja palkkauksen keinoin. Toisaalta meiltä löytyy laajalti käytettyjä palveluita, kuten kakkosluokkalaisten iltapäiväkerhotoiminta, jonka hyöty suhteessa kustannuksiin ei ole niin hyvä kuin vaikkapa vastaavan rahan sijoittaminen erityisopetukseen. Viimeksi mainittua käytetään lukumääräisesti vähemmän, mutta se on oppilaan tulevaisuuden kannalta huomattavan paljon tärkeämpi.

Homekoulujen korjaamiselle tavoiteohjelma

Kysymys homekouluista ihmetyttää. Siis se, että homekouluja on näinä aikoina edes olemassa. Kaupungin tehtävänä on laatia selkeä tavoiteohjelma ja raapia tarvittavat rahat. Helsingissä korjausvelka on yli puoli miljardia euroa. Mikäli sen jakaa viidelle vuodelle, niin kasaan pitäisi saada sata miljoonaa joka vuosi – en näkisi tätä Helsingin budjetissa mahdottomaksi. Osa rahoista voisi saada purkamalla vanhan rakennuksen ja rakentamalla samalle tontille koulun lisäksi asuntoja. Tosin se ei lupaa hyvää, että homekoulut edustavat enimmäkseen uutta rakennuskantaa.

Panokset opettajiin ja digitaalisuuteen

Lupaanko, että “jokaisella päiväkodilla, koululla ja oppilaitoksella on oma johtaja tai rehtori”. En lupaa. Säästetään hallinnosta ja seinistä, mutta satsataan opettajiin määrään ja laatuun sekä digitaalisuuteen.

Vastuullinen talouspolitiikka koulujen turva

Viimeinen kysymys. Lupaatko, että opettajalle löytyy sijainen ja, että häntä ei lomauteta. Tämä on helppo. Totta kai. Helsinki on onneksi siitä onnellisessa asema, että kaupungin talous on kunnossa. Näin ei ollut vielä joitakin vuosia sitten. Kuntapäättäjiltä on vaadittu vastuullista ajattelua, menosäästöjä ja harkittuja investointeja.

Pidetään huolta, että Helsingin talous on kunnossa jatkossakin. Puhun usein laadusta, mutta nyt nostan esille määrän. Opettajille tulee taata riittävät henkilöresurssit ja asianmukaiset tilat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *