Sote-jaoston ensimmäinen vuosi takana

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan jaoston ensimmäinen vuosi on takana. Tai tarkalleen ottaen kahdesta jaostosta yhdistetyn ja kesällä 2017 aloittaneen uuden jaoston ensimmäinen syyskausi on takana. Jaoston jäsenyys on ollut hyvin mielenkiintoinen ja tiivistahtinen. Kokouksia pidetään joka toinen viikko,  mikä on enemmän kuin suurimmalla osalla muita Helsingin poliittisia lautakuntia tai jaostoja.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelussa näkyi ohjeistuksen muuttuminen omaishoidon tuessa.

Sain tilastot viime vuodelta ja avaan hieman niitä tässä blogissa. Muutoksenhaut koskevat tavallisten kaupunkilaisten sosiaali- ja terveyspalveluita, joten ne ovat lähtökohtaisesti salassa pidettäviä. Sen sijaan käsittelen annettuja julkisia numeroita.

Perhe- ja sosiaalipalveluissa näkyivät muutoksissa kuljetuspalvelu, omaishoidon tuki ja toimeentulotuki.

Kaiken kaikkiaan jaosto käsitteli 620 muutoksenhakua. Näistä 475 pysyi ennallaan, 99 kumottiin, 12 jätettiin pöydälle, 6 poistettiin, 3 palautettiin uudelleen valmistetavaksi ja 25 ei tutkittu. Kannattaa huomioida, että kumoamisista merkittävä osa liittyi omaishoidon tuen muuttumiseen vuonna 2017 sekä vastaavasti sen vaikutusten kumoamiseen lautakunnassa myöhemmin keväällä. Jaoston tehtävä oli lähinnä pitää edut ennallaan, kunnes uusi ohjeistus astuisi voimaan. Koko sotkun voi lukea esimerkiksi tästä linkistä.

Terveys- ja päihdepalveluiden harvoissa tapauksissa hylättiin kaikki muutoksenhaut.

Eri Helsingin poliittisia ryhmiä edustavien jaoston jäsenten  rooli näkyi äänestyksissä. Niitä järjestettiin 21 kertaa, eli reilut kolme prosenttia tapauksista. Missä kysymyksissä syntyi eniten eroja jäsenten keskuudessa? Vastaus on asumispalvelumaksuissa (6 äänestystä; 20 muutoksenhakua), peruuttamattoman vastaanottoajan maksussa (3 äänestystä; 6 muutoksenhakua) sekä kuljetuspalveluissa (7 äänestystä; 102 muutoksenhakua).

Talous- ja tukipalveluissa muutoksia tuli asumispalvelumaksuissa ja peruuttamattoman vastaanottoajan maksuissa.

Toinen merkittävä lähde alkuperäisen päätöksen kumoamiseen – poliittiseen harkinnan lisäksi – oli esittelijän valmistelema muutosehdotus. Kyse oli siitä, että ylemmän virkakoneiston käsittelyn jälkeen alemman virkakoneiston päätös ehdotettiin muutettavaksi. Nämä asiantuntijamuutokset oli helppo hyväksyä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *